26 August 2008

Šta je Web 2.0 doneo?

Web 2.0 je često korišćen termin i često se taj pojam koristi kad se želi istaći povezanost korisnika, wiki rešenja, cloud computing itd ali postavlja se pitanje koji je zapravo efekat toga.

Pravi efekat je da je sve podređeno potencijalnim korisnicima jer su rešenja po sistemu plug - in tj. nema potreba da korisnik ima neka tehnička znanja da bi postavi blog, koristio bilo koju uslugu itd, a još jedna od glavnih karakteristika je da se teži da sve bude besplatno.

Tako je korisik, pre morao znati HTML za uređenje tekstova, posedovati tehničke veštine, a sada napravi blog na Bloggeru ili očitiji je primer Wordpress, gde korisnik downlaoduje interface i može na svoj domen, koji može zakupiti i od njih, postaviti blog koji može prerasti sa raznim aplikacijama u pravi pravcati sadržajni sajt.

Takođe, se rešenja sa jedne platforme mogu kombinovati sa drugim rešenjima sa druge platforme.

Primer procesa kako se može imati pravi pravcati sajt sa Intranetom i ostalim alatima za organizaciju je:

- korisnik preko Wordpress - a ili Yahoo zakupi domena npr. www.primerdomena.com

- sa Wordpress downloaduje plug - in za administraciju bloga itd. (uputstvo moža da se pogleda na sajtu www.becomeablogger.com)

- da bi olakšao rad i interakciju sa drugima, može koristit Google uslugu Google Apps, kako bi putem svog domena www.primerdomena.com imao emejl adresu, kalendar, GTalk (IM) i takođe omogućio da više povezanih korisnika ima email i sve aplikacije na taj domen.

Ovo osim što eliminiše potrebu za tehničkim znanjima i skupim hostingom, omogućava interakciju i kolaboraciju korisnika, a pute usluge Google Sites omogućava i da se napravi pravi Intranet, a usluge poput Google Documents, Knol itd skoro sve operacije sele sa kompjutera na online (fenomen Cloud computing).

21 August 2008

Fokus Internet kompanija na Ameriku, i zašto Srbija nije razvijena

Često pri praćenju svetskih trendova i novosti na Internet tržištu, zanemaruje se činjenica da sve velike Internet korporacije i nova rešenja imaju koncentraciju (fokus) na severnoameričko tržište (šire rečeno) tj. na SAD.

U razmatranju širenja poslovanja, velike Internet firme smatraju internacionalizaciju poslovanja kao veliki korak, jer internacionalizacija donosi potrebu za lokalizacijom (tj. prevodom), logistikom (otvaranje kancelarija, predstavništva, upoznavanje sa lokalnim propisima i prilagođavanje istim), a ne sme se zanemariti i faktor prilagođavanja korporativne kulture, jer upravo to je segment na kojem Internet firme najviše insistiraju.

Tako Google ima velike muke o tome kako da ponudi iste radne uslove kao u sedištu.

Zbog, gore navedenih razloga, velike kompanije biraju samo velike i bogate zemlje za širenje ili druga opcija su velike i perspektivne zemlje.

Postoji opcija da su na relativno niskom nivou prisutni i u drugim zemljama, ali ne radi se ta količina prilagođavanja lokalu.

Ova predstavništva više služe kao osmatračnica šta se dešava u nekom regionu.

Tako imamo slučajeve da velike kompanije kupuju neke lokalne kompanije koje su razvilile neka softverska rešenja koja veoma lako mogu da se uklope u postojeći sistem i predstave kao nova usluga. Primer: Yahoo je kupio mađarsku internet kompaniju koja se bavila razvojem web analitike.

Mada, isti princip primenjuju i u Americi, kupe male kompanije koje su razvile neko inventivno rešenje u uklope u sistem i predstave kao novu uslugu. Ovim em štede resurse za razvijanje proizvoda, em se oslanjaju na široku kreativnost. A i mnoge male firme se osnivaju sa ciljem da u krajnjem koraku postanu deo velikih kororacija, i osnivači pri tome dobro zarade.

Sve ovo je razlog zašto zemlje poput Srbije nisu razvijene u tom pogledu, jer realno zemlja sa oko 8 miliona stanovnika nije privlačna sa strane prihoda od marketinga i kompanija ne želi da traći svoje resurse...

Korisnicima ostaje da se zadovolje korišćenjem postojećih rešenja.

14 August 2008

Mobile search

Pre neki dan, su se opet pojavile informacije o Google-ovom GPhone, koji će se navodno pojaviti na tržištu SAD do kraja godine.

Više puta se govorilo o tome da Google 'izbacuje' na tržište svoj telefon itd oni demantovali, analitičari sa insajderskim informacijama tvrdili itd
Sve to je u drugom planu, jer nije to želja Google da parira Apple-u u trci sa smart phone itd već želja da se zauzme dobra startne pozicija na tržištu mobile search tj. pretraživanja interneta preko mobilnih uređaja.

Sva predviđanja govore da će budućnost doneti to da će većinsko korišćenje interneta biti putem mobilnih telefona (i ostalih mobilnih uređaja).
U skladu sa tim, svi nastoje da zauzmu dobre startne pozicije: i proizvođači mobilnih uređaja koji teže da naprave uređaje koji će objediniti što više funkcija, i pretraživači koji nastoje da razviju tehnologiju za efikasno pretraživanje interneta, a i pronađu odgovorajuće formate propagandnih poruka...

Sve oko mobile searcha je neivesno, na nivou prognoze, ali samo je jedno sigurnost - u tome je budućnost!