28 May 2012

Poslovni običaji – pokazatelj ozbiljnosti i profesionalnosti.

Kad slušamo priučene PR-e domaćih 'velikih' firmi, čujemo da su one 'društveno odgovorne', 'profesionalne' itd ali realnost je totalno drugačija – poslovni običaji su na veoma niskom nivou. A to govori o njihovoj profesionalnosti i ozbiljnost. Teča mog druga mi je pričao da on dok je 80-tih poslova sa Holanđanima, praksa je bila da oni čekaju 15 minuta ako se kasni na sastanak i onda izađu na druga vrata. Pa neka onda potencijalni klijent zakaže novi sastanak. Primera neprofesionalnost je nebrojeno, tako da: - Drugar mi pričao da kad je otišao na razgovor u neku firmu, tip je chatovao. Ko da je bilo nešto tako bitno da nije mogao sa se suzdrži par sati da chatuje sa svojim drugovima, koji su verovatno isto tolike budalesine kao i on. Devojka ga zvala kasnije u 18.15h da sutradan treba da ide u Budimpeštu na dve nedelje, a kad joj on rekao da nije konkurisao za teleoperatera nego menadžera ona se pravila nevešta – Za šta ste ono konkurisali?..... - Kad sam pravio svoj portal www.SrbijaBiz.com poslao sam par mejlova firmama za izradu sajtova. Neki su mi odgovorili bez potpisa, nisam saznao ime. Jedna firma mi odgovorila da oni imaju ugovor sa nekom firmom iz Mađarske za njihov sajt za poslove pa tako ne mogu da mi prave ali da mogu da se nađem sa tim tipom na kafi da pričamo o portalima pošto se on razume!!!! Kao da nemam pametnijih poslova nego da slušam naglabanje budale o portalima, pa majstore imaš moj broj mobilnog, pa ako misliš nezvanično da praviš, nazovi me. Jedna firma iz BG mi odgovorila i pita mene tip onako pokvarenjački, pretvorbeno – A kad ćete doći do BG? Zar oni misle da će im sve pasti u krilo! Uloži malo para u svoj biznis. Odvoji 50 evra da dođeš u SU ako već hoćeš posao od par hiljada evra.... Potom me prošle godine kontaktirao neki gastrabajter iz Francuske pošto bi prodao portal. I pita da li ću doći negde blizu Kraljeva odakle je on, i ja išao kod druga u Loznicu i rekao mu da dođe tamo. Nije. Nego mi napiše mejl da mu se baš sviđa portal i da mu ustupim deo a da on objavljuje vesti sa frankofonskog govornog područja. Kao da mene interesuje frankofonsko govorno područje!!!!A da mu neki nude da će mu uraditi sajt za 300 evra. Pa majstore nauči nešto od poslovnih običaja u Francuskoj a mani tvoje gastrabajterske fazone.... - Drugarica mi rekla da se pomoću NZS zaposlila u nekoj firmi na 3 meseca, i sad bi oni da izvoze, a nemaju para za putovanja a ne isporučuju robu ako ne vide ljude bar 3 puta....Pa da ta devojka može prevaziđi te probleme bila bi milijarder! Posmatranjem kako se neki ponašaju u poslovanju je put kako treba izgraditi odnos prema njima. Ako se neko ponaša amaterskki, onda je sigurno amater - BEŽITE OD NJIH!

16 May 2012

SEO - Budi pošten i pretraživači će te ceniti

Sećam se pre 6 godina dok sam radio u jednoj Internet firmi, devojka iz Moldavije koja je prešla u marketing iz Operacija me na chat-u kontaktirala da joj objasnim šta radi Marketing i šta od nje očekujem..... I kroz priču o raznoraznim temama, mi spomene da se ona razume u SEO. I da je radila za neku američku kompaniju to, valjda je bila neka turistička platforma. Šta je to SEO? upitao sam je. I ona krene da mi objašnjava. I tada sam se počeo zanimati time. I pošto sam ekonomista, marketingaš a ne tech geek, skontao sam da je SEO prevazišao čisto tehničke okvire i postao marketinška tehnika jer tretira ono što programeri ne znaju: Reči. U firmi je postojala praksa da se subotom prepodne održavaju online treninzi iz raznoraznih tema i jedne subote odlučimo da će biti o SEO, a da ću ja biti co-host. Na trening se priključili svi programeri i tokom trening krenuli kao gladni vukovi da napadaju devojku jer kako devojka može njima 'velikanima' da objašnjava šta je SEO. Ona pritome uspešno odbila sve napade (uz moju pomoć) i pojasnila mnogo stvari. I tako se ja tom temom bavim godinama. I ne znam ništa tehnički uraditi, znam šta treba a ne znam kako. Ta koleginica se kasniije odselila u Kanadu i zaposlila kao SEO savetnik u nekoj online gambling firmi i mi nastavili diskusiju o toj temi. Kada sam radio na svom portalu www.SrbijaBiz.com razmišljao sam u okvirima SEO, kako će Google to videti,, koje ključne reči da izaberem, slogane, H1, H2, tagove itd. Za to vreme, tokom godina, pretraživači, prevashodno Google, su nebrojeno puta promenili parametre i načine rangiranja.... Ako se čovek bavi white hat SEO, ne mora da brine. Google nekada malo bolje, nekada malo lošije rangira ali najbitnije je zadržati pravac i autentičnost uz neophodna prilagođavanja tokom vremena. Kroz godine SEO više nije programerska tehnika već marketinška, prošli su Pande, Pingvini itd. ali osnova ostaje. Treba biti autentičan. Google radi upravo na tome da prepozna šta je autentično i originalno jer Content is king pa nastoji da eliminiše spam i da prepozna originalni sadržaj. Sa učestalošću objavljivanja stvar je drugačija od svetskih saveta. Srbija je malo tržište i nema tako čestih promena sadržaja, tako da taj faktor ne igra preterano ulogu kod nas. P.S. U Srbiji treba optimizovati samo za Google! Svi drugi pretraživači su nevažni i ako neka poseta stigne sa drugih pretraživača, oni su nebitni i ne stvaraju nikakvu konverzaciju i akciju.

08 May 2012

Šta nas iskustvo uči.

Izbori su prošli, rezultati su poznati, a analiza nas upućuje na zaključak da treba naučiti lekcije iz iskustva. 1. Prljava kampanja ne funkcioniše – U izbornom sistemu gde se glasa za liste, a ne pojedinačne kandidate, i gde je više izbornih nivoa spojeno, prljava i negativna kampanja ne daje rezultate jer se primenom negativne kampanje samo stvara 'komunikacijski šum' i prave poruke ne mogu da dosegnu do birača. Velika verovatnoća je da se i tim putem besplatno promovišu protivnici jer te promotivne spotove vide i neopredeljeni, i ako oni imaju negativni stav prema pošiljaocu poruke, protivnici se besplatno promovišu. Sad je pitanje da li ima pravih poruka. U nedostatku tema, primenjuje se negativna kampanja kako bi se istaklo mi smo loši, ali oni su užasni. Tokom dve decenije ima par primera neuspeha negativne kampanje: - 92. je DEPOS imao spot sa nekim seljacima koji psuju kritikujći stanje u zemlji (poruka - Građani shvatite da ste glupi kada ne vidite zlo). - 2000. je SPS imao plakate i spot sa prikazima posledica bombardovanaja (poruka - Možda nas opet bombarduju, ali branićemo se časno). A 2000. je DOS pobedio sa porukom - Mi pobeđujemo, svi dobijaju. Mada je imao nebrojeno primera za negativnu kampanju, oni su jasno poručili šta žele da bude ishod i šta birači imaju za korist. 2. Na stranu treba ostaviti lične preferencije. Verovatno Boris Tadić jako voli tu Bajaginu pesmu, ali ona nikako nije za muziku u predizborne svrhe, em je nejasan tekst za 'umetničke duše', em nema nikakav ritam... A da se nauče zašto su nacisti koristili Vagnera, laburist u V.Britaniji naručivali predizborne pesme... (moje iskreno mišljenje je da svako ko se imalo razume u muziku ježi od Bajaginih pesama jer je to muzika za mekušce i mediokritete).Na tom polju ih je URS potukao, sa jasnom i pevljivom pesmicom. 3. Shvatanje specifičnosti. U evropskom političkom životu je karakterističan dosta velik upliv državne regulative i kreiranje pravila igre, dok u SAD to nije slučaj pa je tako jedan od inovativnijih poteza Baraka Obame 2008. bilo to što je zakupio termine u isto vreme na svim TV mrežama koje su prikazale isti promotivni film. U SAD je moć novca pravilo. Kod nas je RRA propisao dužinu trajanja promotivnih blokova itd. pa tako u media-buying treba primeniti sofisticiranije metode. 4. Ako ti se ne sviđa konverzacija, promeni temu. Ovde konstanto postoji odsustvo cilja i znanja da se on postigne. Pa se tako rivali lako 'zakače' za neku glupu tematiku. Ne znaju da u toj borbi pobeđuje onaj koji prvi počne. Sa tim neaktivnim, indolentskim pristupom skrene se sa putanje i izgubi perspektiva. Konzervativci u V.Britaniji su prvi uveli pravilo – Ne interesuje me šta me pitaju, ja pričam svoju priču. Još dosta vremena će proći, mnogo će vode proticati raznoraznim rekama, dok se ovdašnji 'stručnjaci' ne dozovu pameti i nauče šta i kako treba raditi.