22 July 2008

Šta je konkurencija u moderno vreme?

Globalizacija i moderne tehnologije su izmenile shvatanje pojma konkurencije.Više je u upotrebi termin kolaboracija.

Internet biznis je najpogodnije mesto za objašnjenje modernog pojma konkurencije i konkurentskog ponašanja.

Dok su u nekim domenima ljuti rivali, u nekima sarađuju, i isprepletani su njihovo interesi.

Blue Ocean koncept govori da se treba upravo naći tržište, usluga itd koja nema konkurenciju i time izbeći ‘krvava’ tržišna utakmica, koja uništava sve.

Sa druge strane, svedoci smo da konkurenti u jednom aspektu poslovanja sarađuju, a nekim drugima su i dalje žestoki konkurenti.

Primeri su saradnje Google i AOL, Google sa Yahoo itd

Često su ti ‘dilovi’ nejasni, ali to je deo velike igre, svi sa svima i svi protiv svih.

Ali, sve ovo ne treba da bude čudno, ako je svet međunarodne politike često nejasan i isprepletan interesima, antagonizmima i savezništvima, i može da se definiše kao jednopolaran sa tendencijom da postane multipolaran, u istom smeru se i veliki biznis kreće.

Na Istoku sve novo

Ako Zapad ima Google, Istok ima Yandex. Yandex je vodeći ruski internet pretraživač i portal, ne samo u Rusiji, već u svim zemljama bivšeg SSSR-a.

Yandex, je u mnogo čemu primenjivao novosti u domenu pretraživanja i internet advertajzing pre svih, i vodeći je pretraživač u tom delu sveta.

Neki analitičari. kažu da je Google relativno kasno ušao na rusko tržište, ali mora se istaći da je njegova stabilna treća pozicija na tržištu, veoma dobra, ako se uzme u obzir da je Google morao prilagoditi svoju tehnologiju ruskom jeziku, pismu i gramatici, i što je naročito povoljno za korisnike – rezultati su mogu tražiti na latinici, a izbacuje rezultate na ruskoj ćirilici, tj. automatski prepozanaje što je veoma bitno jer je ruska tastaura totalno drugačija od standardnih, pa često i sami Rusi koriste latinicu u dopisivanju jer se ne snalaze…

I kako je u globalnoj ekonomiji, konkurencija globalna i na svakom delu planete, i Yandex i Google nastoje da poboljšaju svoje pozicije, i zauzmu dominantni položaj na ruskom tržište, za koje se predviđa da će do 2012. ako ne i 2015. rasti godišnje po minimalnoj stopi od 50%.

Prvo je Yandex objavio svoj izlazak na razvijena tržišta kapitala, poput NASDAQ, kako bi omogućio finansiranje rasta, a potom je Google objavio akviziciju od 140 miliona dolara koliko je platio za vodeći ruski reklamni sistem Begun, koji je preuzeo od, drugog na tržište, portala Rambler, koji je ujedno pristao da će koristiti Google-ovu search i advertajzing tehnologiju.

Ovo sve govori da u bliskoj budućnosti možemo očekivati veoma snažan rast ruskog internet tržišta i žestoku borbu ‘džinova’ na njemu.

14 July 2008

Vrednost brenda u internet industriji

Dok se brend, propagira kao vrhunska vrednost ili cilj u modernom poslovanju, postavlja se pitanje da li je tako u svim industrijama,

U internet industiji, brendovi se lako pojavljuju, ali i nestaju. Ili padaju u zaborav, jer se pojavljuju novi, ili korisniji, ili se spajaju sa nekim drugima.

Pošto je konkurencija samo jedan klik dalje, veoma je teško da se neki brend ureže u svesti korisnika i da je ekslukzivan pri izboru korišćenja neke usluge.

Svaka vrsta internet usluga, ima veliki broj alternativa. čak, napredni korisnici žele da se istaknu tako što ne koriste mainstram usluge, ne koriste Google neko neki drugi pretražiavač, ne Skype nego neki drugi voice transfer protocol, ne YouTube nego drugi neki video-sharing site…

Sve ovo dovodi do pitanja – Koliko vredi brend u Internet industriji?

Posmatrači su često pomućeni enormnim iznosima akvizicija npr. Google-ove YouTube.

Ali, sve one imaju smisla ako to doprinosi bržem osvajanju novih tržišta i korisnika i ako će omogućiti nove prihode kroz implementaciju tih rešenja u postojeći sistem i bazu korisnika.

Najbolji primer je za to Skype. eBay je za veliku sumu kupio Skype, i nakon godinu i pol, dve… ustanovili su da je on neprofitibilan jer ne znaju kako da generišu prihod od te usluge i povežu ga sa postojećim sistemom i bazom korisnika.

Vrednost u internet industriji je veoma promenljiva kategorija, što danas vredi mnogo, može sutra da vredi malo, i obrnuto.

08 July 2008

Šta je loše u globalizaciji? (ako ima lošega)

Veoma često se čuju komentari koji govore da je globalizacija loša.

Svaki proces ima dobre i loše strane, i naravno da globalizacija ima nedostatke.

Glavni nedostatak je tendencija da se sve gleda uniformisano, standardizovano, bez želje da se uvaže lokalne specifičnosti.

Ali, masa prigovora, koji se iznose, pre svege, se može oceniti kao gomila budalaština.

Ako nisu budalaštine,onda su primeri retrogardnog mišljenja i jake želje da se očuvaju privilegije.

Globalizacija je pre svega ekonomski fenomen, koja ima uticaj na sve druge društvene aspekte, ali glavne zamerke se uprave odnose na taj ekonomski deo.

Globalizacija je donela to da više običan čovek nije rob nekog lokalnog trgovca, koji ih je neprestano varao, običan čovek više ne mora skupo da plaća usluge telekomunikacija i da koristi mito i korupciju da bi ostvario neku osnovnu uslugu, običan čovek više ne mora da trpi nekog neljubaznog prodavca...

Zamerke – nema više domaćih firma, a koja korst da li profit uzima neka tamo multinaciolna kompanija ili neki drugi tajkun? Šta pojedinac ima od toga...